söndag 2 augusti 2009

Nektarinsemifreddo

1. Skär annanasen samt de oskalade nektarinerna i 2-3 cm stora bitar. (Jag tog tre stora nektariner och en burk annanas)

2. Dela en vaniljstång och skrapa ur fröna.

3. Koka frukterna, urskrapad vaniljstång med frön, 4 dl strösocker och 0.5 dl vatten i en tjockbottnad kastrull, i cirkus 30 minuter. Frukten ska koka sönder och få en simmig konsistens.

4. Låt kompotten svalna ordentligt i kyl, plocka ut vaniljstången.

5. Separera 4 ägg utan att det kommer någon gula i vitan

6. Vispa äggulorna krämigt och vänd ihop dem med fruktkompotten.

7. Rengör och torka visparna och vispa äggvitorna 

till ett hårt vitt skum.

8. Vispa 3 dl grädde fluffigt och vänd ihop med 3 dl grekisk yoghurt.

9. Blanda fruktkompotten med gräddyoghurten o

ch vänd försiktigt ner de uppvispade äggvitorna.

10. Häll smeten i en form och frys glassen i 3-4 timmar så att den är ”halvfryst”. Servera med färska valfria bär.

Min glass står just nu och fryser för fullt. Jag kan inte utlova att det är en dunderhitt försen klockan ett inatt. Om du också vill göra den här glassen men inte riktigt litar på mitt omdöme kan du antingen vänta tills imorgon när jag skrivit om hur lyckad den blev, eller gå in här och följa Leilas recept. (Mitt recept är hennes recept med utbyten frukt.)











Så här såg jag ut när jag gjorde min glass, ungefär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar